De betaalde papieren oplage van De Telegraaf en het Algemeen Dagblad is in het tweede kwartaal opnieuw gekrompen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Bij Het Financieele Dagblad nam de oplage daarentegen toe. Dat blijkt uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.
Bij De Telegraaf zakte de betaalde papieren oplage met ruim 50.000 kranten tot 475.339, bij het AD met meer dan 10.800 naar 370.446. Bij Het Financieele Dagblad kwam de betaalde papieren oplage uit op 50.566, bijna 2400 meer vergeleken met een jaar eerder. Het digitale klantenbestand van het FD vervijfvoudigde tot 58.126.
De Volkskrant zag de papieren oplage vorig kwartaal licht oplopen tot 232.888. Bij NRC Handelsblad daalde de oplage, van ruim 190.000 vorig jaar, tot 176.244. Het aantal digitale abonnementen groeide wel fors, met bijna 64 procent tot 27.480.
Lifestyle magazines in de krimp
Ook de tijdschriftenwereld zit in zwaar weer, blijkt uit de HOI-cijfers. De vrouwenbladen Viva en Flair (beide van Sanoma) zaten in het tweede kwartaal in de hoek waar de zwaarste klappen vielen. Zo daalde de betaalde oplage van Viva met bijna 25 procent tot 48.592. Bij Flair bedroeg de daling bijna 23 procent naar 67.097. Ook bij Nieuwe Revu en Panorama, twee andere bladen van uitgever Sanoma, lieten de betaalde oplages soortgelijke dalingen zien.
Het mannentijdschrift Playboy viel op met een daling van 34 procent. Ook de roddelbladen liepen terug. Bij Story bedroeg de daling 13 procent, bij Privé en Weekend beide 7 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl